post.title

Co należy zrobić w przypadku awarii jachtu?

Kontrola stanu jachtu, serwis, wysokiej jakości wyposażenie – to ważne aspekty, o które należy dbać. Nawet wówczas, gdy dopilnujesz każdej z tych rzeczy, może się jednak okazać, że z jakiegoś powodu w trakcie rejsu wydarzy coś nieprzewidzianego. Awarie niestety się zdarzają. Co wtedy zrobić? Na pewno chcesz, aby Twój rejs odbył się bezpiecznie i bez zakłóceń. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Awaria na jachcie jest tym, z czym musisz się liczyć. Zamiast panikować, lepiej podjąć odpowiednie działania, których celem jest powrót na spokojne wody. Dosłownie i w przenośni. W tym artykule omówimy najczęściej występujące awarie i wskażemy sposoby na to, jak sobie z nimi poradzić!

Awaria na jachcie – zapobieganie kwestią priorytetową

Jak w wielu innych sytuacjach, awarię można niekiedy wyeliminować, trzymając się określonych reguł. Oto krótki kodeks postępowania.

  1. Przed wyruszeniem w rejs, sprawdź wyposażenie jachtu.
  2. Postaw na lepszej jakości liny – szczególnie, jeśli wyprawa ma potrwać dłużej.
  3. Poinstruuj załogę, w jaki sposób reagować na sytuacje awaryjne i na co zwracać uwagę, by do nich nie dopuścić. Dotyczy to chociażby tak prozaicznych rzeczy, jak korzystanie na pokładzie z toalety czy prysznica.
  4. Miej przy sobie numer telefonu do straży wodnej i swojego armatora. Możesz umieścić go na wszelki wypadek w widocznym miejscu.
  5. Tankowanie jachtu – to coś, o czym nie możesz zapomnieć! Planując podróż, zorientuj się też, gdzie na trasie w razie potrzeby będzie możliwość zaopatrzenia się w paliwo.
  6. Każdego dnia sprawdzaj poziom oleju w silniku i stan jego komory.
  7. Nie dopuść do przegrzania silnika – musi mieć zapewnione chłodzenie.
  8. Nie pozwól na rozładowanie akumulatorów.

Awaria na jachcie – najczęstsze przyczyny

Bez względu na rodzaj zakłóceń jest kilka zasad, których zawsze należy przestrzegać. Najważniejsze to zachować spokój i sprawdzić, co jest przyczyną awarii. W przypadku stwierdzenia, że usterka stanowi zagrożenie, należy zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom, które przebywają na pokładzie. Kolejnym krokiem jest telefon do armatora. Jego numer trzeba znać albo przynajmniej mieć w pobliżu, jeśli zajdzie taka konieczność. To on wskaże, jakie dalsze działania należy podjąć, aby naprawić usterkę lub zabezpieczyć jacht przed dalszymi szkodami. Podobnie rzecz się ma w przypadku telefonu do straży wodnej. Jeśli nie znasz się na mechanice, nie podejmuj żadnych czynności naprawczych na własną rękę. Teraz pora na krótką rozpiskę najczęściej występujących na jachcie awarii. Pamiętaj jednak, że usterka tak naprawdę może obejmować każdą część i element wyposażenia.

  • Nawinięcie liny na śrubę – to jedna z najpopularniejszych przyczyn awarii. Wymaga natychmiastowego wyłączenia silnika napędowego, który w tym stanie musi poczekać aż do momentu usunięcia usterki. Po naprawie konieczne jest sprawdzenie, czy ze śruby i wału na pewno usunięto wszystkie elementy liny oraz, czy przekładnia silnika w wyniku tego zdarzenia nie została uszkodzona.
  • Zapchanie toalety lub odpływu prysznica – to również dość często spotykane awarie, które dotyczą tych urządzeń na jachcie, z których korzystają wszyscy uczestnicy rejsu. Trzeba zachować specjalne zasady użytkowania zarówno toalety, jak i prysznica. Powszechnie wiadomo, że środków higienicznych nigdy nie wolno wrzucać do toalety. Jachty są wyposażone w specjalny papier rozpuszczalny i tylko on może znaleźć się w toalecie. Inny papier może bowiem ją zapchać. Jak w przypadku tradycyjnych toalet, odetkanie pompy nie należy do przyjemności. Usługa powinna być wykonana przez armatora. Inaczej ma się sprawa odpływu prysznica – ten możesz z powodzeniem czyścić samodzielnie.

Awaria na jachcie – inne możliwe usterki

Oprócz wyżej wymienionych usterek, podczas rejsu jachtem mogą mieć miejsce inne, nieco rzadziej występujące awarie.

  • Wlanie wody do zbiornika z paliwem – to jedna z poważniejszych awarii. Jej skutkiem jest niepoprawne działanie silnika lub jego całkowite zepsucie. Nierzadko do usterki dochodzi w wyniku niedopatrzenia – wystarczy pomylić wlewy. Dlatego też tak ważne jest, aby odpowiednio przeszkolić całą załogę i stosować właściwe oznaczenia, eliminujące zagrożenie będące wynikiem ludzkiego błędu. Jeśli mimo wszystko dojdzie do awarii, koniecznie wyłącz silnik. Uruchomić go można dopiero po naprawieniu szkody. Nie obędzie się tutaj bez poinformowania o zaistniałej sytuacji armatora.
  • Niedziałające wskaźniki – awaria na jachcie związana z tym, że wskaźniki pokazują wciąż tę samą ilość paliwa w zbiorniku, może mieć bardzo poważne konsekwencje. Wyobraź sobie sytuację, że jesteś na wodzie, a Twój jacht daleko od brzegu po prostu zatrzymuje się w miejscu. Oczywiście mierniki trzeba zawsze sprawdzać przed wypłynięciem. Jeśli chodzi o błędne działanie wskaźników prędkości, to przyczyna może tkwić w zarośniętym impellerze logu, który umiejscowiony jest w najniższym punkcie kadłuba pod gretingiem w pobliżu masztu. Należy go oczyścić. W tracie tego zabiegu otwór trzeba zatkać, aby do zezy nie dostała się woda.
  • Przepalenie bezpiecznika steru strumieniowego lub windy kotwicznej – w tym wypadku wystarczy wymiana bezpiecznika. Zapasowy trzeba mieć na wyposażeniu jachtu. Jeśli ster strumieniowy nie działa, należy sprawdzić, czy nie jest to wina zamontowanego wyłącznika bezpieczeństwa.
  • Brak chłodzenia – ta awaria związana jest z pracą silnika. Kiedy silnik działa, woda powinna wypływać z układu chłodzenia razem ze spalinami. Jeśli tak się nie dzieje, najprawdopodobniej doszło do uszkodzenia impellera pompy. Zapasowy impeller warto więc mieć na pokładzie, aby w razie konieczności dokonać wymiany. Tę czynność zaczyna się od odkręcenia pokrywki pompy. Potem wyjmuje się uszkodzony impeller i wkłada nowy.

Holowanie jachtu – kiedy jest konieczne?

Kiedy praca silnika zostaje zakłócona albo w wyniku awarii zupełnie przestaje działać, jedynym wyjściem z sytuacji jest holowanie jachtu. Co należy zrobić, aby uzyskać tego rodzaju pomoc? Konieczne jest skontaktowanie się z właściwymi służbami. Na ich wezwanie zgłosić się może inny statek lub jacht, który zaoferuje odholowanie. Niezbędne jest ustalenie z załogą obiektu holującego zasad tej usługi, m.in. płatności. O holowaniu mówimy wtedy, gdy bezpieczeństwu jachtu i załogi nic nie zagraża, lina jest jedna i holowany jacht również jest jeden. Jakiej liny należy użyć? Powinna być elastyczna, najlepiej w jaskrawym kolorze. Sprawdzi się w tym wypadku nawet polipropylenowa. Jaka powinna być jej długość? Żadne przepisy tego nie określają, jednak dłuższa bardziej amortyzuje szarpnięcia. Nie może być jednak zbyt długa – uderzenia o fale powodują wówczas opór podczas holowania. Konieczne jest tym samym, aby dobrać długość do jednostki holowanej i holującej.

Dbanie o sprzęt, okresowy serwis, przegląd przed wyruszeniem, trzymanie się zasad, tankowanie jachtu – przed rejsem musisz pamiętać o wszystkich tych elementach, aby w pełni cieszyć się podróżą. Jeśli mimo to wystąpi awaria – zachowaj spokój i przypomnij sobie zasady, przedstawione w niniejszym wpisie. Pamiętaj, że możesz liczyć na pomoc armatora i straży wodnej. Wsparcie okażą też inne jednostki pływające. A Tobie pozostaną dobre wspomnienia o pięknej przygodzie!